Shares
Share with your friends










Lähetyspainike

Rakastatko matkustamista, mutta inhoat jet lagia? Se on tuttua meille kaikille. Tutustu ennen seuraavaa pidempää lentomatkaa vinkkeihin, jotka auttavat lieventämään aikaerorasituksen vaikutuksia.

  1. Vältä saapumista perille yöaikaan

Auringonvalo auttaa pysymään hereillä ja virkeänä. Sisätiloissa oleskelun sanotaan puolestaan pahentavan jet lagia. Niinpä kannattaakin valita lento, joka saapuu kohteeseen päiväsaikaan, mieluiten iltapäivällä. Saapuessasi perille vietä aikaa ulkona ja mene illalla ajoissa nukkumaan. Näin heräät aamulla virkeänä ja valmiina aloittamaan lomasi.

  1. Valitse oikea lentokonetyyppi

Valmistaudu petraamaan tietämystäsi lentokoneista – se vaatii vähän etukäteispaneutumista, mutta kuulostat pian vakuuttavalta puhuessasi ilmankostutus- ja valaistusjärjestelmistä. A350- ja A380-konetyypeissä on huipputekniset ilmankostutusjärjestelmät, jotka huolehtivat sopivasta ilmankosteudesta. Ilmanpuhdistusjärjestelmä puolestaan pitää ilman mukavan raikkaana. LED-valaistuksen sävyt jäljittelevät luonnollista vuorokausirytmiä, mikä auttaa palautumisessa.

  1. Syö oikein

Jos olet oikein innokas vähentämään jet lagin vaikutuksia, voit kokeilla siirtää ruokailurytmisi noudattamaan matkustuskohteesi aikatauluja jo muutamaa päivää ennen lentoa. Mutta näin äärimmäisiin toimenpiteisiin ei välttämättä tarvitse ryhtyä. Hyvä nyrkkisääntö on välttää raskaita aterioita ennen lentoa ja lennon aikana. Suosi pieniä annoksia ja kevyitä, runsaasti proteiinia sisältäviä aterioita välttääksesi väsymyksen.

  1. Ota rennosti

Älä haali ensimmäiseen lomapäivään liikaa tekemistä, ja jätä nähtävyyksien katselu myöhemmäksi.  Lähde sen sijaan leppoisalle kävelylle, ja istahda lopuksi päivälliselle mukavaan ravintolaan. Näin voit samalla tutustua ympäristöön ja raittiissa ilmassa vietetty aika takaa myöhemmin hyvät yöunet.

  1. Muista verryttely

Lentokoneen istuintaskun lehtisistä löytyy monesti hyviä ohjeita taukojumppaan. Ojentele käsivarsiasi, pyörittele jalkojasi ja venyttele kaulaasi. Muista myös jaloitella säännöllisin väliajoin. Näin verenkierto ei pääse hidastumaan eikä väsymys yllättämään.

  1. Vältä alkoholia

Samppanjalasien kilistelyssä yläilmoissa on oma hohtonsa, ja lasi viiniä kieltämättä auttaa saamaan unen päästä kiinni. Vaikutus on kuitenkin lyhytaikainen, ja alkoholi kuivattaa elimistöä, mikä vaikeuttaa myöhemmin uuteen aikavyöhykkeeseen sopeutumista. Joten vältä alkoholia – tai tyydy vain yhteen drinkkiin.

  1. Unohda unilääkkeet

On parasta unohtaa unilääkkeiden tapaiset pikakonstit, sillä ne eivät auta jet lagista selviämisessä pidemmän päälle. Päinvastoin, voit tuntea olosi tokkuraiseksi saapuessasi perille. Yritä nukahtaa koneessa ilman lääkkeiden apua. Nukahtamisessa voi auttaa vaikkapa teen juominen, kirjan lukeminen tai tylsän dokumentin katsominen.

  1. Nuku hyvin ennen matkalle lähtöä

Yritä nukkua kunnolla matkaa edeltävänä yönä. Edellisen yön valvominen ei auta saamaan unen päästä kiinni koneessa. Torkahdukset lennon aikana eivät korvaa kunnon yöunia omassa sängyssä. Kauniita unia!

  1. Sopeudu aikaeroon välilaskuilla

Käytä apuna Ebookersin lentovarausten Monta kohdetta -toimintoa, jolla voit sisällyttää matkaasi välilaskuja. Maanpinnalla vietetty aika antaa elimistöllesi lisää aikaa levätä ja sopeutua uuteen aikavyöhykkeeseen. Lisäksi välilaskulliset lennot ovat yleensä halvempia, joten samalla säästät rahaa.

  1. Juo paljon vettä ja vältä kahvia

Alkoholi ja kahvi ovat keinotekoisia piristeitä, jotka pahentavat, eivätkä suinkaan helpota jet lagista toipumista. Varaa lennolle mukaan iso pullo vettä, ja muista juoda säännöllisesti. Elimistösi toimii paremmin, kun olet huolehtinut riittävästä nesteen saannista.

 

 

Comments

comments

tagged: Yleistä

VIIMEISIMMÄT PÄIVITYKSET